pátek 27. března 2020

Koronavirové deníky 2. - Don't panic

Pokud se z jakéhokoliv důvodu dostáváte k prostředku těchto deníků, více o mně a proč to celé píšu najdete v prvním článku této série.
Ve zkratce: jsem lékárník a tohle jsou moje postřehy a názory na dnešní dění. Částečně je píšu i sám pro sebe, částečně pro moje blízké, se kterými teď nejsem tolik v kontaktu.


Není důvod nakupovat!

Pro mě začala "corona" 13.3.2020, narozdíl od jiných lidí ještě dříve, než byla tisková konference po jednání vlády, které zakázalo cestování za hranice.
Začala nákupní horečka, která se paradoxně stupňovala s nařízeními vlády o tom, jak je potřeba se nesdružovat. Obvyklý pátek dorazí do jedné z mých pravidelnějších lékáren 350 lidí. Tento pátek třináctého to bylo 456 - a tím myslím lidi, kteří doopravdy něco nakoupili, počet lidí, kteří se přišli zeptat na vyprodané roušky, dezinfekce a Paralen, a nic nedostali, systém nezaznamená.
V sobotu se ovšem lidé předvedli a dorazilo 505 platících zákazníků. A neodpočinuli jsme si ani v neděli, kdy jsme provedli 485 transakcí.
Lékárna je v Kauflandu, takže lidé vjížděli s naplněnými nákupními košíky až do lékárny a postupně vykoupili všechny vitamíny. Nicméně ne všichni se zdáli být rozhozeni všeobecnou panikou - paní, která stála 20 minut v lékárně a přemýšlela o vhodném přípravku na hubnutí, jsem ve chvíli, kdy se lékárna vyprázdnila, nadhodil myšlenku, jestli je chřipková pandemie vhodné období na hubnutí.
Mimochodem ve chvíli, kdy jsem si prostě musel odskočit na záchod jsem se vrátil a u táry na mě čekal velmi rozzlobený člověk, který na mě čekal už 5 minut! Nestává se mi to často, takže jsem mu zkusil poněkud zdůraznit, že jsme na třetí dvanáctihodinové směně ve dvou lidech a v podmínkách, které opravdu nejsou standardní. Pochopení jsem našel až u pána v řadě za ním.
Mimochodem snad i vám je zřejmé, kolik lidí v tu dobu nakupovalo. Nenapadá mě moc věcí, které se daly udělat hůř, snad vyjma cíleného olizování držadel eskalátorů.


Ochranné pomůcky -  Roušky! Roušky! Roušky!

Jako rouška je rozhodně slovo roku. Rozhodně s nimi ještě nekončíme. Naše firma rozeslala už druhý týden v březnu "prevenční balíček", ve kterém bylo mimo jiné 5 roušek, jeden respirátor FFP2 a dva třídy FFP3. Pro ty z vás, co ještě nejsou obeznámeni: FFP3 zajistí ochranu proti viru zhruba na 4-6 hodin, FFP2 už vás neochrání, takže jde vlastně o lepší roušku. Jednorázovou roušku ovšem můžete používat jen omezený čas - optimálně asi hodinu. Tudíž vybavení, které jsme dostali od firmy na začátku velké paniky by nám stačilo asi na dva dny. Načež jsem vyhodnotil, že je potřeba zatím uschovat prostředky na dobu, kdy se opravdu začne vyplácet je používat v pokročilejší fázi epidemie. Protože dokud je nemají pokladní v Kauflandu, tak moje rouška už moc lidi nezachrání. A respirátor, pokud nemáte brýle, je jen částečná ochrana. Takže ano, těch 1500 lidí v prvním náporu nákupní horečky jsem oddělal zcela bez ochrany, nepočítaje statistiku výskytu nemocného a svoji vlastní imunitu.
Od 13.3. máme v lékárně nařízeno pomůcky používat při expedici. Ochranná plexiskla naše firma začala instalovat na lékárny až od 18.3. Aspoň něco, nicméně člověk se slzou v oku vzpomíná na lékárny se skleněnou přepážkou, a odděleným prostorem pro lékárníky a pacienty. Dnes v drtivé většině vítězí openspace, ve kterém pacienty a lékárníky oddělíte jen těžko.


Paralen

Paracetamol (účinná látka Paralenu, Panadolu, Paramaxu a Parapyrexu) patří mezi analgetika a antipyretika. Snižuje horečku, ulevuje od bolesti. V českých krajích je jeho nejoblíbnější forma Paralen 500 tablety. Během nákupní horečky ho lidi nakupovali po 5 baleních. Nakupovali a nakupovali, až ho vykoupili. Popravdě ne všechen - my šoupli posledních pár balení pod pult. Paralen totiž má minimum interakcí a kontraindikací (kontraindikace je pouze citlivost na pomocné látky a poškození jater), takže ho mohou i lidi léčící se léky na ředění krve (warfarin) a těhotné. Tyhle dvě skupiny naopak spoustu věcí nesmí.
Klasicky by se vás při koupi např. Ibalginu měli v lékárně ptát: "Je to pro vás? Je ten člověk, pro kterého to je, těhotná, nebo užívá léky na ředění krve?" Tak teď jsme se ptali podobně.
"Dobrý den, chci paralen."
"Jste těhotná, nebo užíváte léky na ředění krve?"
"Ne, nejsem."
"Paralen máme vyprodaný, mohu vám nabídnout jiné léky na snížení horečky nebo bolesti..."
Smutné na tom je, že v roce 2023 čekám vracení neotevřených krabiček Paralenu do lékáren. Takovou expiraci totiž měli poslední vydávané šarže...


Uzavření prodejen

Vláda České republiky rozhodla s účinností od 14. března 2020 od 6.00 na 10 dní o uzavření všech obchodů, s výjimkou prodejen potravin, lékáren, drogerií, čerpacích stanic a některých dalších.
Načež přišla do lékárny paní a vynadala nám, že si nevážíme toho, že můžeme být v práci. Musím říci, že při třetí dvanáctce bez roušky a jakékoliv ochrany, v neustálém pohybu a s dermatitidou na hřbetu ruky jsem její názor úplně nesdílel.


Zavíráme, nejsou lidi! 

V půlce měsíce obvykle plánujeme směny na ten další. Obvykle jezdím tak na 3-4 lékárny během měsíce. Pokud by to zůstalo takto, při mém případném podezření na nákazu by do karantény taky mohla jít čtvrtina firmy. Angažmá se mi změnilo během prvního dne těchto rozpisů hned 3x. Načež jsme se domluvili, že budu dojíždět na jednu lékárnu hodinu daleko, kde trávím ostatně i tak nejvíc času během roku.
Po domluvě další telefon, jestli nemůžu jet hned další den na jednu polikliniku.
"Podívejte se, já bych klidně i jel. Ale za víkend jsem potkal asi 1500 lidí a fakt za sebe nemůžu ručit. Nerad bych, aby pak kvůli mě zavřela půlka lékáren, protože se všichni někde potkáme."
"Tak to buďte v klidu. Tahle lékárna bude otevřená už jen zítra, protože tam lehnul celej personál."
Jel jsem, a musím říct, že v onom městě byla vcelku seriózní situace ještě před povinným nošením roušek. - Nápisy ve vchodech do budov "ZÁKAZ VSTUPU BEZ OCHRANY OBLIČEJE", s definicí, že stačí jakékoliv zakrytí obličeje. I přesto se v lékárně objevilo asi 5 lidí, kteří se nijak nechránili. Dva teda byli tak naprostí ignoranti, že jsem si mohl jen povzdechnout a třem bych věřil, že byli negramotní.
Pointou ovšem je, že lékárna nakonec nezavřela. Vzhledem k tomu, že jde o průchozí vstup do polikliniky s bezbariérovým vchodem, takže dle smlouvy by na místě musel být minimálně člověk, který bude pouštět lidi skrz lékárnu. Byrokracie jak má být. Možná by stačilo na místě Covid-19 jednoduše zakázat.
Nejedná o frontu před lékárnou, ale před galanterií.
Lidé si kupují látky, aby si mohli ušít vlastní roušky.
17.3.2020


Roušky povinné! - 19.3.2020

Nařízení vlády jsou hodně razantní, samozřejmě jejich účinnost ukáže historie. Roušky rozhodně jsou to nejmenší z nich a pravděpodobně nejvíce účinné. Zcela jistě se nařízení odložilo jen kvůli tomu, aby si lidé mohli našít aspoň nějaké a vláda tak nebyla za úplné pitomce kvůli tomu, že je nezajistila ani těm potřebným povoláním -  a tím nemyslím jen zdravotníky, ale hlavně armádu prodavaček, které přišly do kontaktu s daleko více lidmi.

Návštěva u našich

Po perném týdnu v práci jsem si jeden den našel čas zajet k našim. Jak jinak než pro roušky, které mi ušila máma - mimochodem nosím je radši než ty jednorázové z práce, protože gumičky těch jednorázových jsou za 12 hodin vtlačené hluboko do kůže. Bavlněné mám zavázané výš, tak je to trochu snesitelnější.
Protože jsem předpokládal, že po směnách, které jsem prodělal, a počtu lidí, které jsem potkal, jsem rozhodně riziková návštěva, celou dobu jsem si na obličeji nechal jeden ze svých FFP3. Náštěva se i díky tomu omezila na slabou hodinku a půl - člověk si holt nedá ani čaj. Po cestě autem domů se dostavil efekt nedokysličení mozku, hladu a žízně a na jedné z rovinek po cestě domů jsem na moment i zavřel oči důsledkem mikrospánku. Naštěstí se nic nestalo a zbytek cesty jsem se už soustředil plně. Nicméně i to je věc, kterou si uvědomte, když jdete někam do lékárny nebo k lékaři.

Pokračování dále.

Žádné komentáře:

Okomentovat