neděle 29. července 2012

Ernst Jandl: Poetische Werke in 10 Bänden (Rozvrzaný mandl)

Vybrali a přeložili: Josef Hiršal a Bohumila Grögerová

Jedná se o knihu rakouské experimentální poezie od nejčtenějšího vídeňského básníka.
Jako spousta jiných knih poezie, i tato mě překvapila a inspirovala, a ani tato nebyla plná jen básní, které by se mi líbily. Spíše je to tak, že ač čtu jakoukoliv poezii, procento básní, které se mi z dané sbírky líbí, se blíží spíše k nižším číslům - někdy třeba i 15% a méně - a i přesto to považuji za vcelku dobrou sbírku. I tato sbírka je tedy víceméně dobrá.
Přímo zděsila mne pouze jedna část, za kterou pravděpodobně může překlad, a věřím, že to nešlo udělat jinak a lépe. Je to část básní, kde jsou naschvál nechány infinitivy, minulá příčestí a slova v prvním pádě...

dobrou chuť
do ústa byl vstrčil
na vidlička nudle
ústa byl zavřel
z ústa byl vytáhl
vidlička bez nudle
nudle bez vidlička
byly zůstaly v ústa
nudle byl poklk
nudly byly vešly do žaludek
tak byl činil častokrát
jíst pasta asciutta

Nicméně byly tu básně, které se mi ohromně líbily. Vložím vám sem dvě na ukázku a sami se rozhodněte, zda se vám vyplatí si tuto knížku přečíst. Myslím, že mně to neurazilo a neporanilo, a možná hezky inspirovalo.

blahopřání 

všichni přejem každému všecko dobré jen:
aby namířenou ranou nebyl potrefen;
aby, byť i potrefen byl, viditelně nekrvácel;
aby, byť i krvácel, všecku svou krev nepoztrácel;
aby, byť i vykrvácel, bolest necítil;
aby, byť i bolestí drán, našel místo, kde dřív byl,
odkud první falešný krok ještě nebyl učiněn -
každý přeje všem všecko dobré jen

A pakněkolik z oboru mého studia, potěšily mne.

lékařské básně 

i když na to zhebnete
berte co vám předepisuji
a dávkování přísně dodržujte
budu aspoň vědět
co mám napsat na úmrtní list
-
no dobrá máte mě
za doktora ignoranta
stejně jako já
mám vás za ignoranta pacienta
označil bych to
za zcela vyvážený stav
mimochodem vás mohu ujistit
že na tom nejste tak špatně
-
jestliže po tom tak dychtíte
tak se tedy ještě nechte
prohlédnout od toho a onoho a támhletoho
a prosím vás nezapomeňte
každému z těch ubohých břídilů
vyřídit mé nejsrdečnější pozdravy
-
právě proto že patřím
k přátelům vaší ctěné nevlastní matky
měl byste se stydět požadovat
po mně jako po lékaři takovou věc
lidé jako vy
jsou dnes na frontě nepostradatelní
tam se okamžitě za to vám ručím mladý příteli
vyléčíte ze své nervové slabosti
která vás dnes tak zneklidňuje

Žádné komentáře:

Okomentovat