pondělí 18. února 2013

Na procházce s mamutem

Maminka mi přinesla na čtení tuhle knížku. Vznikla k 80. narozeninám mamuta v brněnském muzeu, a v popisu najdeme něco jakože je určena dětem i dospělým, každému, kdo má rád mamuty, především toho z Brna.

Já mamuty rád. Toho z Brna jsem neviděl, a určitě je to príma mamut. Ale popravdě knížku, která má být určena dětem i dospělým si představuji trochu jinak. Opominu to, že pár básniček se mi nezdálo být moc povedených. Do sborníku přispívali jak amatéři tak i básníci větších formátů (Šrut, Žáček, Vodňanský), takže mi bylo od začátku vcelku jasné, že kvalita poezie může být kolísavá v průběhu knihy.
Co ovšem nechápu, co v knížce pro děti dělají mamuti pijící teplou lidskou krev a podobné býkárny. Pominu-li to, že mamuti jsou býložraví, představa ratolesti, sedící na mém koleni, zatímco jí odříkávám básničky o krvežíznivých mamutech, je sice zajímavá, ale pochybuji, že v praxi zábavná.
Stejně tak moc nechápu, proč ilustrace do knihy vytvářel zrovna Tomáš Přidal? Jako já vím, že Burianovy kresby mamutů by byly pro tuto publikaci příliš honosné, ale musí nutně knížka pro děti vypadat, jako kdyby ji dítě i ilustrovalo?
Zvláštní případ tahle knížka. Snad se další dílko v edici Větráček povede lépe.

Ukázka:

Sedmero růžových mamutků
Sedmero růžových mamutků
dostalo bolení žaludku
neboť se přecpalo ponravou
nevhodnou pro ně to potravou


Sedmero růžových mamutků
usedlo špačkovi na budku
netušíc že činí pohromu
budka se urvala ze stromu


Sedmero růžových mamutků
trpělo přebytkem zármutků
řeklo že život dál nesnese
zhynulo následkem deprese

Radek Malý



Doba ledová
pro Valpurgu

Co mamut obědvá?
Mědvěda nebo dva


A čím si čistí kel?
Užívá zubní gel?


Čistí si ho ledem
Ať je máj či leden


Robert Janás a Sabina Vrbková


Žádné komentáře:

Okomentovat