čtvrtek 23. srpna 2012

Rádia a hudba kolem

Během mé právě probíhající praxe a během doby, kdy jsem se do práce vozil pohodlně autem jsem byl vystaven jednomu z médií, a to rozhlasu. Je to pro mě docela změna, protože televizi už téměř nesleduji (ráno při snídani se většinou podívám na Star Gate, ačkoliv ji znám už téměř nazpaměť, a občas večer mrknu na Simpsonovi). Filmy si většinou stahuji, a s hudbou provádím totéž, přičemž můj hudební vkus většinu mých příbuzných děsí, nebo ho přinejmenším nechápou. Kamarádka o mně prý prohlásila, že mám poškozený mozek, díky čemuž neslyším tu všechnu hrůzu v tom, co poslouchám, a proto se mi to líbí. Můj hudební vkus si nechám asi na nějakou jinou dobu, možná hned několik článků, za prvé nevěřím, že to moc někoho zajímá, za druhé se nechci chlubit, jak moc zvrhlá ouška mám. Ale pokud to někoho zajímá, klidně si napište, něco vám pošlu.
Zpět k rádiím. Jardův výrok, že pokud by se měl stát ministrem kultury, ihned by zrušil všechna rádia, jsem v té chvíli plně nechápal, a moc jsem nepochopil, ani když nám to vysvětlil. Ovšem to, co teď zažívám díky praktickému nechtěnému studiu vysílání místního rozhlasu, mi všechno osvětlilo více než dobře. Hraje se pořád to samé. Každé ráno se hrají ty samé písničky, zřejmě aby se všem vryly do mozku a udělaly z nich nemyslící zombie kupující alba ne-nutně-špatných, ale pouze vybraných interpretů. Nemyslím to zle. Klusovo Za co, pane Bože, za co? je super, ale část: "a pak ty kecy hustí do dětí" už platí i pro Tomášovo dílko, protože ho hrají dvakrát během dopoledne. A při stém poslechu Gotyeho Somebody That I Used To Know mám chuť přestřihnout kabel od přístroje. Je dobře, že česká rádia hrají česky, naštěstí stanice, kterou posloucháme, už nehraje na přeskáčku pouze Helenku, Karla a sem tam Lucku, ale i Kabáty, ale jsem si jistý, že Kabáti ve svých dvanácti albech nemají jen dvě písničky, které se od nich hrají teď.
Nechci kritizovat výběr hudby, většinou se to dá alespoň poslouchat, ale myslím, že poslouchatelných věcí existuje víc, než jen to, co se hraje. Proč na rádiu, které staví na tom, že vysílá jen česky a slovensky, uslyšíme jen trojku Gott+Vondráčková+Bílá a Žbirku? Na country rádiu by Tučný ochraptěl, kdyby to měl všechno odzpívávat znova.
Proč se mi všechny cesty do práce autem slévají do jedné, protože každý den hrály ty samé písničky, jen v jiném pořadí?

Nebo možná mám jen špatné ladění a ještě jsem nenašel rádio, které by rozšiřovalo posluchačům obzory. Neříkám, že poslouchám hip-hop a dubstep, dokonce je považuji za trochu podprůměrné (hip-hop shazují už jednotliví interpreti, kteří se publikují jako největší borci, ale veskrze neumí pořádně ovládat hlas, ani projevit nějakou myšlenku kromě toho, že oni jsou nejlepší a všichni ostatní stojí za nic; dubstep většinou zprzní hezké písničky nelogickým nacpáním efektů a smyček, které nedávají smysl a zničí smysl té původní verze), ale určitě existují i kusy, které se povedly a byly by stravitelné i pro široké publikum.
Kdyby někdo o nějakém progresivním rádiu věděl, rád se o něm dozvím.

Žádné komentáře:

Okomentovat