pátek 10. října 2014

Karel Čapek - Válka s mloky


Válku s mloky jsem poprvé potkal na zadních stranách abíček od dědy, kde byl tento román uveden do komiksové podoby. Naivně jsem předpokládal, že to bohatě stačí. Člověk ani netuší, kolikrát ošidí sám sebe.
Jelikož díky Městské knihovně v Praze je většina děl Karla Čapka dostupná zdarma v elektronické podobě, člověku stačí si vybrat, jestli chce rovnou pdf nebo nějaký jiný formát, a začít číst.
Teď jen trochu ke knize - román, který Čapek napsal v roce 1936, podivuhodně přesně popisuje chování národů v druhé světové válce, nastavuje stále aktuální zrcadlo tomu, jak jsou někteří schopní zaprodat vše jen pro bankovní konto, a že osudem lidstva je zničit sebe samo technologií, kterou vyvinulo.
Osobně mě překvapuje hlavně to, že jsem tuhle knížku četl až teď. Protože bez legrace, tuhle knížku já osobně z fleku řadím mezi nejlepší knížky, které se mi kdy dostaly do ruky, je skvěle a zajímavě napsaná (novinové články, zápisy z jednání, námořnická mluva kapitána Van Tocha). Člověk je nadšený, jak Čapek zasadí pracovité a zvídavé čechoslováky do malých rolí, díky kterým pak rozhýbou svět.
Irčan se poněkud urazil.
“To není žádné žvanění, Jensene. To je svatá pravda s těmi ještěry.”
“Ten v Singapuru taky říkal, že to je pravda,” brumlal Švéd. “A přece dostal po držce,” dodal vítězně.
Všechny vyzývám k tomu, aby si knížku přečetli, kdo neumí číst, pro toho by se měl příští rok objevit i film. Sice trochu trnu, jak to dopadne, ale musíme doufat v to nejlepší.


Žádné komentáře:

Okomentovat