sobota 4. července 2015

Vítězslav Nezval - Básně noci

Soubor sedmi rozsáhlejších básnických skladeb Vítězslava Nezvala, které jsou sice krásné, ale já preferuji spíše ty krátké útvary. Vznik jednotlivých básní se datuje od 1922 do 1929, lyrika v nich je přímo překrásná, proto mě docela překvapil Podivuhodný kouzelník ze kterého přikládám dva úryvky na ukázku. Ve chvíli, kdy jsem to předčítal svému přitulenému medvídkovi, který trochu vrněl a pověděl, že nevnímá vůbec ta slova, ale jen tón hlasu - vzhledem k tomu, že šlo o sloky lyrikou protkané tak, že ani já sám už jsem netušil, o čem vlastně předčítám, to považuji za velký kompliment - a pak jsme se náhle dostali do slok čtvrtého zpěvu a tam se náhle zhmotnilo, o čem si to vlastně čteme. Což mi trochu popravdě zážitek lehce zkalilo. Ale na nikoho se nemá cenu zlobit.

Podivuhodný kouzelník (úryvky)

Zpěv druhý
...

Uhelný důl
jak mnich který zkameněl
tě poděsí
nuž projdi rychle
a spusť se po nádherném copanu zlata
To byl střed země
a střed bolesti

Uvidíš zázrak na prahu země protinožců
Světélkující roubení studny
kulaté oko
nový zrak

Toť laterna magica podzemí
jež na dně studny dívá se čočkou z rádia
a prosvětluje si zem
Hle cihlová řeka
s korábem jak mramor
sněhobílým
Labuti podzemí
zachycuješ se kotvou
o křehký talíř měsíce
tam dole
na nebi protinožců

...

Zpěv čtvrtý

Zelený stůl podpíral ruce staré vládě

patnáct tisíc revolucionářů stálo na barikádě

Podivuhodný kouzelník v šatech kamelota
čte na rohu ulice kdejaké noviny
Soudruzi do boje! hřměla revoluční rota
se starcem v čele jejž kryly už šediny

Tu tam jsi viděl čapku našišato
ženy šly s konvičkami jak do práce
Četl se Manifest To každému z nás budiž svato
Hej soudruzi hurá na zrádce!
...

Žádné komentáře:

Okomentovat