sobota 25. července 2015

Art Spiegelman - Maus


Maus I: A Survivor's Tale: My Father Bleeds History
(
Otcova krvavá pouť dějinami)
Maus II: A Survivor's Tale: And Here My Troubles Began
(
A tady začalo moje trápení)


Komixy Arta Spiegelmana jsou taktéž zařazeny do stále zmiňovaného článku časopisu Life [19/35]. Nakresleny jsou dvě příběhové linky, jedna o životě Vladka Spiegelmana a jeho ženy před válkou a pak v koncentračních táborech a druhá o zpovídání Vladka jeho synem, jak čerpá náměty na tento komix.

Za sebe musím říct, že komix prostě není můj šálek kávy. Nevím proč musím informace hledat rozházené na stránce, když se to dá pěkně zhustit, ale asi chápu, že někteří lidé tak úplně nevyrostli z potřeby mít v knížce hodně obrázků. Uměl bych si to představit jako doplňkovou četbu k dějepisu na základní škole.
Příběh židů za druhé světové války je pochopitelně drsný a temný. Holocaust bylo tak nesmyslné peklo, že to podle mě nejde vysvětlit. Spiegelmanovi si prošli vším - ghetty až po Birkenau. Vyprávění bylo velmi zajímavé obzvláště v druhém díle.
Linka vztahu autora a jeho otce mi popravdě přijde trochu zbytečná, často mě velmi nudila. Na druhou stranu to dělá trochu zajímavějším, tak trochu polidštěným. Aby člověk nespadl do hnusné deprese z koncentračních táborů máme tu protivného důchodce a syna, který se na něj vzteká. Pravda odůvodněně. Ale i z příběhu se dovídáme, že Art Spiegelman se nikdy odhalování intimních zážitků nebál, možná se tak dokonce s nimi vyrovnává.
Ve výsledku bych řekl, že pokud vás komixy stále baví, nebojte se po Mausovi sáhnout.
Ukázka

Žádné komentáře:

Okomentovat