pátek 15. června 2012

Moderní fotografie

Na začátek několik termínů:
Drahá digitální zrcadlovka
Paměťová karta o velikosti 32 GB, na kterou se vejde i 10 000 fotografií
Adobe Photoshop, a jiné programy

To jsou tři věci, které jsou schopné  z kohokoliv udělat moderního fotografa. Dovolte mi vás informovat, že dle mého skromného názoru ne každý moderní fotograf je dobrý fotograf. Pokud si myslíte, že jsem zrovna vás už teď urazil, tak ani nečtěte dál. Následující úvaha vychází z pozorování různých fotogalerií na webu Facebook, kde se s námi fotografové podílejí o své výtvory.

Množství fotografií aneb Eifelovka
Napravo vidíte jednu z prvních fotografií Eifelovy věže. Je z roku 1878. Od té doby byla Eifelovka nesčetněkrát. V každém fotoalbu Paris / Paříž / Francie najdete aspoň jednu kopii. Když máte kliku, je skutečně jen jedna. Pokud ne, většinou se k fotkám svých kamarádů proklikáváte skrz záplavy jednotlivých ocelových nosníků. Eifelovku mám vyfocenou 25x! Ha, pochybujte někdo, že jsem v Paříži nebyl.
Moje otázka zní: Má cenu fotografovat něco, co bylo fotografováno již milionkrát? V případě Eifelovky číslo bude nejspíš několikanásobně vyšší. Potřebuje každý svých 25 snímků Eifelovky v horším rozlišení než je k sehnání na internetu (protože skuteční profi-fotografové mají techniku neskonale lepší, než na kterou většina moderních fotografů dosáhne... samozřejmě budou výjimky) ? A existuje vůbec ještě úhel, ze kterého Eifelova věž nebyla vyfocená?
Tím nechci kritizovat fotky každého jednotlivého člena výpravy vedle Eifelovky. To jsou fotky, které podle mě mají význam. Zachycení pomíjivého prvku, člověka, vedle celkem trvanlivé a neměnné stavby.
Jenže moderní fotograf může udělat 10 000 fotografií. To znamená, že na 250 z nich může být Eifelovka. Na dalších 20 přítelkyně čistící si zuby. 10ks - dramatický pohled na modrou oblohu skrz okno hotelu. Vyfocená podlaha. Dvacet snímků svačiny ve francouzském McDonaldu.
Na klasický film je možné zachytit 36 snímků. Po tom, co se zmáčkne 36x spoušť se musí film vyměnit, což stojí nějaký čas. Není to jen mačkání spoušti rychle za sebou, případné čekání na blesk. Také vyvolání klasického filmu není nic levného, ani pokud si to uděláte svépomocí. Přičemž se může vždycky něco pokazit. Potřebujete upravit klasickou fotografii? To musíte skutečně něco umět. V polotmě temné komory mžourat oči než fotografii doostříte, barevné fotografie jsou pak zase na úplně jiné úrovni. 
Nemluvě o tom, pokud máte ještě manuální fotoaparát, kde musíte odhadnout/odečíst nastavení clony, doby osvitu. Jeden dobrý snímek vám tak může zabrat třeba i hodinu času.
Moderní fotografie? -CVAK-CVAK-CVAK-CVAK-CVAK-CVAK-CVAK-CVAK-CVAK- Ten pátý se povedl nejlépe.
Samozřejmě, i dnes se pohybují ve světě lidé, kteří se nejdřív i s digitálním fotoaparátem zamyslí nad kompozicí, uzávěrkou a clonou. Fotografie takových lidí berou dech. Není jich příliš.

Photoshop
Naklopíme svých 10 000 fotografií do počítače. Z těch 10 000 zhruba čtvrtinu vymažeme, protože jsou naprosto špatné (máme-li soudnost). 
Vylosujeme odpovídající počet těch nejlepších. Lidem vyretušujeme červené oči, způsobené bleskem. To je skvělá funkce. Nevypadat na vlastních fotkách jako démon.
Jenže moderní fotograf si může hrát.
Bylo ošklivo? Udělejte si sluníčko. Nebo naopak, pořádnou oblohu. Fotka tak bude vypadat více dramatická.


Na internetu a obálkách módních časopisů jsme oblbováni dokonalými ženami i pány. Hvězdy Hollywoodu, ale i místní smetánka nemají jedinou vadu krásy. Aspoň na fotografiích ne. Některé krásky by bylo snad lehčí nakreslit od začátku rukou. Jenže to už dnes umí málokdo. Občas mám pocit, že fotografové si zvou modelky na focení snad jen jako inspiraci. Opětně nechci tvrdit, že modelky nejsou krásné. Ale s moderní technikou už není těžké vypadat jako modelka aspoň na fotkách.
Není divu, že některé dívky váží s make-upem nejspíš o kilo víc. To je totiž takový Photoshop pro všední den.

Závěrem - neposlouchejte mě, pokud se mnou nesouhlasíte. Sám fotím vestavěným fotoaparátem telefonu (3.2 Mpix, optika... kapři vidí lépe). Používám Photofiltre, abych upravil své fotografie do zveřejnitelné formy. A připouštím, že přikreslit želvě do pozadí Mordor je neskutečná legrace na půl hodiny. Ve skříni mi leží klasická EXA Ia na kterou nemám čas ani kapitál k provozu a externí expozimetr.
Jestli vás baví vyfotit Eifelovku 50x, vyfoťte ji 52x, ať se nádavkem pobavíte nad mou nelibostí.
Nebo si pořiďte klasický fotoaparát a pokuste se na fotografii podívat z jiného úhlu.
Jen netvrďte, že jste fotograf, pokud se vás týká vlastnictví tří věcí na začátku článku. Nebo se mě pokuste přesvědčit o tom, že se na to dívám špatně já. Mýlím se častěji než bych chtěl.

Jo a nikdy nemáte dost fotek s vašimi příbuznými a kamarády! Protože stejně už vypadat nebudete. Eifelovka vám postojí modelem i za 50 let (doufám).


Obrázky jsem převzal z webů:

1 komentář:

  1. No sračka, moderní fotografie je taková, kde si "profesionál" sám určuje světlo, pomocí blésků atd. To že má každej doma zrcadlovku nic neznamená :) stejně neumí fotit přes zrcátko hledáčku :)

    OdpovědětVymazat